ҒАЛЫМ ЖАЙЛЫБАЙ, ҚАЗАҚСТАН ЖАЗУШЫЛАР ОДАҒЫ БАСҚАРМА ТӨРАҒАСЫНЫҢ БІРІНШІ ОРЫНБАСАРЫ, АҚЫН.
Серік Ақсұңқарұлы «Топырақ – ақынның төркін жұрты. Ұлты – алпыс екі тамыры, жұлын жүйесі, жан жүрегі» деген екен. Ғалым Жайлыбай ақынның да ұлты – алпыс екі тамыры, жаны, жүрегі, бар болмысы. Жан дүниесімен ұлтын сүйеді. Ақынның жансарайына үңілсеңіз, бүлкілдеген әр тамырынан осыны байқар едіңіз.
– Сағат Әшімбаевтың «поэзия – жүрек сөзі» деген сөзі бар екен. Расында, солай ма?
– Бұл – шындық. Негізі, өмір – өлең. Мәселен, адамның бойында имандылық болмаса, нұр болмаса, арай болмаса – ол қолына қалам ұстамаса да болады. Меніңше, бір ізгіліктен, парасаттан, жақсылықтан туындайтын тұнба бір қасиетті поэзия деп айтатын секілді. «Сыңғырлап өңкей келісім» деген Абайдың өлең жолдары бар. Тіпті шын ақын өз өлеңдерін қандай жағдайда жазып отырғанын, не жазғанын кез келген сыншыдан артық біледі. Ондай дүниені басымнан көп кешіріп келемін. Поэзия – адамның арын аялайтын, үмітін үкілейтін, арманын асқақтатын ең бір қасиетті дүние. Бір өлеңімде былай деп жазғам:
– Ұлтым қайғы кешкенде,жұртым қайғы,
Сары уайым сағаты сыртылдайды.
Ақындары алақан жайған елдің
Қатындары қол бастар ұл тумайды!
Поэзия – рухтың сөзі, бұл – ғайып дүние. Сондықтан өлең – мен үшін бар өмірім.
– «Өлең сіз үшін бар өмір» дейсіз, жарты әлемді жаулаған Ескендір ұстазы Аристотель өлең оқыған кезде ұйқыға кетеді екен. Мұны құдірет емес деп айта аламыз ба?
– Өлең – құдірет. Кез келген адамның жанына жақын ақыны болады. Адам сонымен тәрбиеленеді. Өз басым, қазақ ақындарын көп оқимын. Анау Қазтуған, Доспамбеттен бастап, қатарымызда жүрген орташа деп саналатын ақындардың өлеңдерін жатқа білемін. Тұманбай Молдағалиев:
–Түн ақ сүтке малып алып қанатын,
Анда-санда жұлдыз ғана ағатын.
Ай сәулесі арасынан теректің,
Екеумізді оңай тауып алатын, – дейді.
Бұл – бала күнімдегі қабылдауларым. Түсінгенім, адамның жасы қаншаға келсе де, жүректің әмірін, балалығын, адалдығын жоғалтып алмайды.
– Ақын болғандықтан бойыңызда нәзіктік те, мейірім де бар. Сіздің өлеңдеріңіз өзгені қалай нәзіктікке бөлейді? Жалпы, адамды қалай тәрбиелейді?
– «Менің өлеңім адамды осылай тәрбиелейді» деп жауап бергенім қиындау екен. Бірақ мен – оқырманы жоқ ақын емеспін. Оны сеземін, білемін. Себебі, кітаптарымды іздеп келетін де, өлеңімді қажетсінетін де адам өте көп. Тіпті кейбір өлеңім әнге де айналып жатады.
Жалпы, адам баласы қажеттілікті сезінуі керек. Ал өмірде ақынның бәрі өзін «нөмірі бірінші ақынмын» деп ойлайды. Негізі, бұл нөмірленетін дүние емес. Ол – жүректің сөзі. Мәселен, жақында мүлдем басқа салада жүрген шенді азаматтардың бірі кабинетіне шақырып алып, өлеңімді жатқа оқыды. Қалай қуанбайсың? Мұндай дүние көп кездеседі. Мұның бәрі адамды мейірімге бөлейді. Қазақ халқының тұтас жаны да, болмысы да мейірім мен пейілден тұратын ел. Қазақ ешқашан басқа ұлт бола алмайды. Менің жаратылысым – қазақ. Сондықтан ұлттың, қазақтың сөзін айта алсақ, ақын үшін ең үлкен бақыт – осы.
– «Ақ қағазға жазғаным жыр ғана емес, Жаратқанның маңдайға жазғаны еді» дейсіз. Сіз үшін өлең көктен келе ме?
– Өлең қайдан келетінін білмедім. Сөзімнің басында айтып кеткендей, өлең – ғайып дүние. Адамның бір керемет күй кешетін уақыты болады. Сол кезде ғарышқа ұшқан секілді күй кешесің. Қалтаңда көктиынын болмаса да, сенен асқан бай адам жоқ. Міне, осындай күй кешкенімде өзімді бақытты санаймын.
Негізі, өлеңнің азабы да, соры да бар. Көгілдір сәулеге еріп, өміріміз өтіп бара жатыр. «Өмірдің көбі кетіп, азы қалды» дегендей, «Жас Алаш» газетіне шыққан топтамамда мына бір жолдар басылыпты:
– Терең күткен алдынан, тайыз күткен,
Әсемдікке бала едім ойы үздіккен.
Алпыс деген – аяулы станция –
аялдамай өтетін пойыз біткен.
Кейде өлең жазып отырғаныңда не жазғаныңды да білмей отыруың мүмкін. Сондықтан өлең көк пен жердің арасындағы дүниеден тұратын тылсым шығар. Себебі, оның ешқандай ережесі де, теориясы да жоқ. Адам бұған бүкіл өмірін арнайды. Арнамаса өлең де шықпайды.
– Кез келген ақынның азаматтық үні поэзиясынан байқалады. Өзіңіз де талай поэма жаздыңыз. Мысалы, Ақтөбедегі Алға ауданында мұнай қалдығы төгілген кезде аққулар қырылып қалды. Қызылағаштағы қайғыны, Қарағандыдағы тасқынды да жырға қостыңыз. Мұның бәрі – ақынның жанын ауыртқан дүниелер. Дертті өлеңмен жаза алдыңыз ба?
– Бұл – қасірет. Мәселен, Қызылағашта тасқын болған күні мен Балқаш қаласының қонақүйінде жатыр едім. Телеарнада журналистердің бірі: «Тасқынға кеткеннің басым көпшілігі оралман екен» деп айтып қалды. Бұл сөзді естіп, денем түршігіп кетті. «Біз не болып кеттік?», «біз қайда барамыз?» деген сұрақтар мені сан-саққа әкетті. Сол күні түнімен көз ілген жоқпын.
–Түнімен қара қобыз күңірентті,
Қобызшы Молықбай шал Матайдағы, – дегендей, ол жер – Ілиястың, Молықбайдың мекені. Талай ұлылардың кіндікқаны тамған жер. Мейлі, ол қай жақтың қазағы болмасын, қайғы – ортақ, қасірет ортақ. Бейбіт күнде адамдардың су астында қалуы – жан түршігетін дүние емес пе?! Протон құлады. Сол кезде біздің Үкімет «бұл әуеде жарылып кеткен гептил, оның адамға зияны жоқ» деген шешім қабылдады. Мүмкін, біз дәрменсіздік көрсеткен шығармыз. Арқада адамдар қартайып кетті. Бетпақ далада аң-құстың түрлері жоғалды. Киік қашты. Ол жердің әр сексеуілін танитын жылқы баққан қазақтың бірімін. Елдегі ағайынның көбі өздерін өзі жұбатады. Әйелі мен күйеуі бірге арақ ішіп отыр. Іштегі уды солай қайтарғысы келеді. Сол жылдары «мұның зияны үш мың жылға дейін кетеді екен» деген пікірлер де айтылып жатты.
– Арқам-ай, арқаға батты,
Ауыл тұр шайқала…жүдеп.
Құрдасым тартады арақты,
– Уды у қайтарады, – деп.
Міне, қараңызшы, қандай қасірет! Бұл қасіретті жырлау – ақынның жан дүниесінің шырылы. Мұндай дүниенің бәрін жаздым, әлі де жазып келемін. Қадыр ағам: «Кейде өлеңді жоба деп қарау керек. Ғалым, айналайын, махаббатты өмір бойы жырлай беруге болады. Бірақ ел бар ғой, оның тағдыры бар ғой» деп айтып еді. Шын мәнінде, солай екен. Сол мақсат «Қара орамалды» жазуға алып келді.
– «Қап арқалап бара жатыр қыз бала» дегеніңіз де сол кез бе?
– Мұның бәрі ертеректе жазылған өлеңдер еді. Мәселен, бір кездері Алматының көшесінде қазақтың қыздары тәнін саудалап кетті. Ананы құрметтеген, қыз баланы ерекше қадір тұтып, «қырық үйден тыйым жасаған» халық едік. Біз отбасында он бір бала болдық. Төрт қыз, жеті ұл. Сонда, әке-шешем қыздарды ерекше құрмет тұтуды үйретті. Бәріміз де мектепте жақсы оқыдық. Әкем жылқы бақты. Шешем Ақторсықтың көзі тірі. Астанада бауырымның қолында тұрады. Көп бала – қазақ үшін ғажайып дүние. Бір-біріне қамқор, бауырмал болып өседі екен. Анам – Сәкен Сейфуллиннің серігі болған Бәкен Серікбаев деген революционердің туған жиені. Шешемнің әкелерінің басына кісі түнейді. Әке-шешенің тәрбиесін бойға сіңіріп өстік, жетілдік. Жастығымыз өтпелі кезеңге тап келді. Қазақ қыздарының көшеге шығып, тәнін саудаға салғаны жанымызды аяздай қарыды. Бұған ер азаматтардың да кінәсі бар шығар. Бірде Арбаттың бойында келе жатсам, көше жағалап кетіп бара жатқан бір қызды көрдім. Үстінде көнетөз көйлегі, көзінде – мұң. Ұзын бойлы ару үлкен сөмкені арқасына арқалап алған. Ол қызды әдемі киіндіріп, малындырып қойсаңыз, сұлу, керім-ақ. Мына қоғамда арлы болғаны үшін керзі етік киіп, қап арқалап кетіп барады.
– Мұқым қайғы… Таяз бақыт…Күз. Қала,
Сықырлайды аяз-уақыт сыздана.
Жын-ғасырдың жүгін жеңілдетем деп,
Қап арқалап бара жатыр қыз бала.
Бұл – үлкен нәубет. «Жесірін жылатпаған» қазақта мұндай нәубет болмаған. Қап арқалаған қызды көрген сәтте жазылған өлең еді. Осыншама елге тарап кетеді деп ойламадым. Талай рет бұл өлең алдымнан шықты. Уақытында айтылған, дер кезінде жазылған дүние болған шығар. Мұның бәрі сенің жаныңның, дертіңнің толғаныстарынан туатын дүние ғой.
– Ақын кез келген қасіретке, қайғыға селт етпей қарай алмайды. Сондай сәттерде ақынның азаматтық үнін қоғам қалай бағалайды?
– Қоғам дегеніміз – халық. Билік институттарын айтпай-ақ та қояйын. Онда да сөз қадірін, ел қадірін білетін азаматтар жоқ емес, бар. Өлеңдерімді оқыған шенеуніктерді де білемін. Бекболат Тілеухан, Әлихан Бәйменовтің өлеңімді сүйіп оқыған сәтін өзімнің де көзім көрді. Сондықтан халықтың шемен қайғысы өлеңмен болса да, айтылуы керек.
– «Киікқашқан» да, «Қара орамал» да – поэма. Бұрынғы классик ақындардың көбісі поэма жазды. Соңғы кездері бұл үрдіс жоғалып бара жатқандай. Поэманың көшін сүйреу сізге не үшін керек? Әлде, аға буынның аманаты ма?
– Поэма жазып жүрген ақындар бар. Саусақпен санарлықтай болса да, олар бұл жанрды өлтірмей, көшін алға сүйреп келеді. Несіпбек Айтұлы, Серік Ақсұңқарұлының да поэмалары аз емес. Поэмаларымның кішкене қара бояуы көп болуы мүмкін. Мәселен, «Қара орамалды» үш-төрт жыл бұрын жаздым. Бұл поэма жұртшылық арасында соншама сілкініс тудырды. Бүгінгі күнге дейін поэма он үш тілге аударылды. Швециядан бәйге алды. Бұл – адамзаттық қайғы. Бала күнімде туған әпкем Қарағандының Шахтинск деп аталатын ықшамауданында тұрды. Жиі барып тұрамыз. Есік алдына татар жігіт шығып, сырнай тартады. Сол кездері 20-ға келіп қалған болуы керек. Оны көргендер: «Мына бала КАРЛАГ-тың баласы ғой» деп айтады. Татар жігіттің сырнаймен зарлап айтқан зарын маңайдағы кемпір-шалдар жылап отырып тыңдайды. Сол әуен құлағымда қалып қойды. Кейінірек, Қарағанды лагері туралы зерттеуді көп оқи бастадым. КАРЛАГ-қа қатысты жазылған дүниенің бәрін ақтарып шықтым. Қарасам, ата-бабамыз жүрген қасиетті мекенде адамзатты қорлаудың ең қорқынышты әдісі жасалыпты. Бұл лагерде адамзаттың ең бір асылдары отырған екен. Көпшілік АЛЖИР-ді жиі айтады. АЛЖИР – КАРЛАГ-тың бір бөлігі ғана. Біздің ауылдың қасында Батық деген жер бар. Сонда Тұрар Рысқұловтың жары Әзиза ана, Бейімбет Майлиннің жары Гүлжамал ана қой баққан. Сол іздердің бәрін көрдік. «Қара орамалды» жазу үшін Солженицыннан бастап, Варлам Шаламов сияқты КАРЛАГ тақырыбын қозғаған зерттеушілердің еңбектерін түгелімен қарап шықтым. Поэманы жазуға отырғанда, бұл тақырыпты қаузауға дайын едім. Бұл – он үш жеке өлеңнен тұратын реквием. Алдында бұл поэманы дастан секілді бастап едім. Он төрт-он бес шумағын жазған кезімде өзіме ұнамады. Сосын, жыртып тастадым. Үйден кетіп қалып, үш күн демалыс орнында жатып, поэманы аяқтап шықтым. Жалпы, кез келген шығармашылық дүние атақ үшін жазылмайды. Бірақ «Қара орамалға» көп хат келді, алғыс айтқан да көп. Суреткердің ең үлкен бақыты осы ма деп ойлаймын.
– Азаматтық үніңізді барлық өлеңіңізде көрсетіп жүрсіз. Бүгінде азаматтық поэзия емес, лирикалық өлеңдердің бағы жанып тұр. Атақ-дәреже де сондай өлеңге берілетін секілді. Қалай ойлайсыз?
– «Халық білсе болды, атақ керек емес» деген пікірлер жиі айтылады. Меніңше, бұл дұрыс емес. Марапат та керек. Адамның еңбегі бағалануы қажет емес пе? Қаламақы алып жатқан жоқсың. Үш томдық жинағым шықты. Бұл кітапқа 600 мың теңге алдым. Кеңес кезеңінде үш томдығы шыққан ақын бәлки өмір бойы жұмыс істемей кетуі мүмкін еді. Сондықтан руханият дүниесінің шырағын жағатын көзқарастар кемшіндеу болып жатқан шығар. Атақ ала алмай жүрмін деп өкпелемеймін. Алланың берген атағын алып жатырмын. Талай азаматтар дер кезінде бағаланбай, өмірден өтіп кетті. Белинский: «Ақындық – ұжымдық құбылыс» дейді. Пушкиннің маңайында талай ұлы ақындар болған. Дельвиг, Туманский секілді ақындар жүрді. Солардың ішінен дараланып Пушкин шықты. Бірақ ана ақындар да Пушкиннен бірде-бір төмен болған жоқ. Сол секілді қазақ халқы аман болса, жазған жырым сол елге қызмет етіп жатса, соған қуанамын. Мына өмірден жарық, нұр іздейсің. Бір ғана тілегім бар. Аллам, біреудің алдына пенде болып барудан сақтаса деймін. Бірде мені Арман Шораев деген бауырым Зерендіге шақырды. «Қазақстан барысын» өткізіп жүрген, кәсібі бар, мықты қазақтардың бірі. Бұрын аралас-құраластығым болмаған. Шақырған соң, бардым. Арман келесі күні сол елдің ақсақалдарын шақырды. Тағы бір күні өнер адамдарын жинады. «Есіл ағады» секілді Зерендіге бір ән керек еді» деген өтінішін айтты. Зерендіде Шәмші әні тасқа қашалып жүр. Келешекте менің де өлеңім тасқа қашалып тұрса, одан асқан бақыт бар ма? Зерендіге арнап, бір емес, екі ән жазғыздым. Қазір жақсы айтылып жүр. Елімізде Арман секілді жігіттер көп болса екен деп тіледім. Зерендіден пырақ мінгендей, қатты қуанып қайттым. Жақсы бауыр тапқаныма, жақсы азаматтармен жүздескеніме, ақсақалдарды көргеніме қуандым.
– Атақ-дәреже дегеннен шығады, Ресейде мемлекеттік сыйлық берілерде қоғамдық мәселелерге, елдің әлеуетіне үн қосқан, бұқара мұңын жырлаған ақын-жазушы алдымен ескеріледі екен. Қалай ойлайсыз, бәлкім, бізге де мемлекеттік сыйлық беруде осы мәселені ескерген орынды болар ма еді?
– Ана бір жылы Украинаға бардым. Олардың «Державинский премия» деген сыйлығы бар екен. Осы премияны беру үшін арнайы комитет жұмыс істейді. Ол жыл бойы жұмыс істеп, қаламгерлердің шығармашылығын қадағалап отырады. Комитеттің басшылығы да жиі ауысып отырады. Бізге де осындай жүйе қажет секілді. Мәселен, бізде мемлекеттік сыйлыққа өзіміз ұсынамыз. Әркім өзін ұсынуға, өзін насихаттауға мәжбүр. Сондықтан мемлекеттік сыйлықтың механизмдерін реттеу қажет секілді.
– «Мүшәйра деген мінбер. Шын мәнінде, мүшәйра мен үшін өтіп кеткен этап. Мәселе өлеңнің бәйге алғанында емес, ақын үшін ақшадан гөрі, адамдық ар алда тұруы тиіс» деген екенсіз. Мүшәйраны да сын тезіне салып, мінейтіндер өте көп. Сіз айтқандай, ақынның мүшәйрадан басқа мінбері қалмаған ба?
– Бұл ертеректе айтылған пікірім болса керек. Қазір мүшәйраға көп қатыса қоймаймын. Осыдан үш-төрт жыл бұрын бір мүшәйраға қатыстым. Алаш тақырыбына қатысты өткізілді. Бас бәйгені алдым. Жүлдесі – бір миллион теңге. Ұйымдастырған – Азат Перуашев деген азамат. Азаттың анасын көріп едім. Қолынан шәй іштім. Қанжығалы қарт Бөгенбайдың тұқымы. Үлкен әкесі Перуаш деген кісі Алаш ардақтыларының қатарында атылып кеткен. Ереймен тауда мектеп салдырған мықты кісілердің бірі болыпты. Анасы: «Азатқа бала кезінен текті адамдардың ұрпағы екенін құлағына құйып өсірдім. Балам ең бірінші ақша тапқанда, сол қаржыға анау-мынауымызды сатып алып, атасы ашқан мектепке алып келген едік» деп айтып еді. Қазір Малтабар ауылының күллі балалары Азаттың арқасында білім алып жатыр. Алды – «Болашақта». Сол ауылдан шыққан қайраткерлерге арнап ескерткіш орнатыпты. Жүлдені алып тұрып: «Ақынға ең алдымен ақша керек. Маған да керек. Миллион деген аз ақша емес. Бірақ мен бұл ақшаны алмаймын. Осы ақшаға екі ақынның кітабын шығарайын. Миллион жетпей қалса, Азат, өзің төлейсің» деп айттым. Осы әңгімеден кейін қоңыраулар да көбейді. «Кітабым дайын тұр еді» дегендер де болды. Бір күні кабинетіме Ақниет деген ақын қыз кірді. Бір қолы жоқ, кемтар екен. «Кітап шығарып бер» деген өтінішпен келмепті. Маған бір топ өлеңдерін оқытайын деген мақсаты болса керек. «Қанша өлеңің бар?» деп сұрап едім, «Алпыс-жетпіс өлеңім бар» деді. Сол өлеңінің бәрін жинап, кітап шығарды. «Сексеуілдің шоғы» деген екінші жинағымыз алтай қазақтарының ақындарына арналды. Кішкентай болса да, ақындарға қолқабыс тигізгеніме қуанып жүрдім. Әйтпесе, сол ақшаны өзіме жаратуыма да болар еді. Мүшәйраның тағдырыма әсер еткен кезі де болды. Алматының партия мектебін бітіріп, жұмыс істеп жүрген кезім. Жағдайым мәз емес, балалар жас. Жезқазғанда Сәкен Сейфуллиннің 100 жылдық мерейтойы өтті. «Рух» деген өлең оқыдым. Сол өлеңім бәйге алды. Өлеңім Жезқазған облысының әкімі Қажымұрат Нағмановқа қатты әсер етіпті.
– Ақбозатты құлатқан жала – керме
Магаданға мола іздеп, бара көрме!
Сәкен деген халқымның рухы ғой,
Рухтарды көмбейді қара жерге, – деп келеді.
Қажымұрат аға: «Ғалым, үлкен ақын екенсің. Алматыда қалуың керек. Сонда қалу үшін саған баспана алып беремін» деп айтты. Той үстінде айтылған сөздің бірі шығар деп қабылдаған едім, сол сәтте. Арада алты ай өткенде, Алматыдан үш бөлмелі пәтер алып берді. Қазір Қажымұрат Нағманов ағамдай болып кеткен кісі. Мүшәйраға шығатын ақындарды кейде кінәлап жатады. Шын мәнінде, ақын мүшәйрада біреудің көзіне түседі. Демек, оны мінбер деп айтсақ та жарасады. Бұл да – насихаттың бір түрі. Бірақ оны тым жиілетіп жіберуге де болмайды.
– «Қара орамалдың» алғашқы дастанын жыртып тастадым» дедіңіз. Неше өлеңіңіз жыртылды?
– Өлеңдерім жыртылып тұрады кейде. «Қара орамалды» солай жыртқызған шығар бір күш.
– Қасымхан ақынның елуіңізде жазған: «Алдымызда алпысқа аман келу тұр, бір Алла мен тек өзіңе сену бұл. Таңғажайып махаббаттың әлемі, соңымызда елу белес, елу қыр» деген өлеңін оқып едік. Қазір соңыңызда елу емес, алпыс белес, алпыс қыр қалды. Өткен күндердің өкініші бар ма?
– Адам өкінішсіз болмайды. Шығармашылықтың өз азабы бар. Сахнада өлең оқып тұрған сәтіңде, өзгелер сен туралы «Атақ-абыройы бар, не деген бақытты адам» деп ойлауы мүмкін. Шынымды айтсам, балаларымның шығармашылыққа барғанын қаламаймын. Өйткені мұның қаншама азабын көрдім. Арқаның қазағы болғасын, кеңістікте өстік. Адамдарды жақсы көремін. Бала күнімізде айдалада кетіп бара жатқан жанды көрсек, «осы кісі біздің үйге түссе екен» деп армандаушы едік. Сонымен бірге, өркениет көшіп келетіндей сезілетін. Сол психология адам бойында мәңгілік қалады екен. Ең өкініштісі, Алматыға алғаш келген жылдары пәтердің де қиындығын бір кісідей сезіндік. Үйге кісі шақырмақ түгілі, қарақан басымыз сыймай қалған кез де болды. Сондай күндердің бірінде «Көшемін ертең» деп өлең жазған едім.
– Көшемін ертең, босатам Коляның үйін,
Бұл көшу маған, әрине, болады қиын.
«Турчатник» жақта тұрақтап,
үйренген едім –
Тоңады миым,
Санамда соғады құйын…
Бұл енді сонша күйзелістің кезеңі еді. Сондай дүниені балаларым көрмесе екен деп ойлайсың. Біз бұл жасқа «сау» етіп түсе қалған жоқпыз. Құрдастарыммен, ақын достарыммен қатар, қиын кезеңдерді бастан кешіре отырып жеттік. Ақын құрдастарымды ерекше қадірлеймін. Әубәкір Қайран, Қасымхан Бегманов, Жұмабай Құлиев, Бақытбек Бәміш сияқты құрдасымның бәрі поэзияның азабын да, тозағын да көрді. Біздің буын өтпелі, өлара кезеңге түсіп қалдық. Ешқайсымыз да Үкіметтің кеңшілігін көрген жоқпыз. Қаламақыға қарқ болғанымыз да шамалы. Он бес жылымыз жоғалып кетті. Елуге келгенше, жас ақын атандық. Кітаптарымыз оңай шыққан жоқ. Соншама жанкештілікпен өмір сүріп жүріп, Аллаға шүкір, бірнеше кітабым шығыпты. Осы азаматтың бәрін барлық кемшілігімен жақсы көремін! Өйткені бұл ақынның бәрі өз мақсаттарына адал болып қалды.
– Алпысыңызда айтар тілегіңіз қандай?
– Қазақтың сайын даласын, тау-тасын, атқан таңын, батқан күнін, әр адамын жақсы көремін. Қазақтың әр ауылы – менің ауылым. Қазақтың әр қиырында менің досым, туысым, жанашырым, бауырым тұрады. Қазақпен біргемін, біте қайнасқан адаммын. Менің әрбір тілегім – мөлдіреген өлең-жырымда!
Әңгімелескен Гүлзина БЕКТАС
Парақшамызға жазылыңыз
Ғалым Жайлыбай
«Есіл» десек, енді, еске Сары арқадай салмақты, Бетпақтай байтақ, сұлу сөзің сырбазы Ғалым Жайлыбай түсетін болды. Болмыс, бітімі, алысқа алқынбай шабатын Ардакүреңдей алымды, қоңыр әуенді, қобыз үнді, жардан тасып ақпаса да, жағадан асып ағатын тұп-тұнық жылы жырлары арқылы Туған табиғатымен үйлесім тапқан, азамат Ақын «Айқын» газетінде белгілі журналист Гүлзина Бектастың бір сауалына «Біз бұл жасқа «сау» етіп түсе қалған жоқпыз. Құрдастарыммен, ақын достарыммен қатар, қиын кезеңдерді бастан кешіре отырып жеттік. Ақын құрдастарымды ерекше қадірлеймін. Әубәкір Қайран, Қа¬сым¬хан Бегманов, Жұмабай Құлиев, Бақыт¬бек Бәміш сияқты құрдасымның бәрі поэ¬зия¬н¬ың азабын да, тозағын да көрді. Біздің буын өтпелі, өлара кезеңге түсіп қалдық. Еш¬қайсымыз да Үкіметтің кеңшілігін көрген жоқ¬пыз. Қаламақыға қарқ болғанымыз да ша¬малы. Он бес жылымыз жоғалып кетті. Елу¬ге келгенше, жас ақын атандық. Кі¬таптарымыз оңай шыққан жоқ. Соншама жан¬кештілікпен өмір сүріп жүріп, Аллаға шүкір, бірнеше кітабым шығыпты. Осы аза¬маттың бәрін барлық кемшілігімен жақсы көремін! Өйткені бұл ақынның бәрі өз мақ¬саттарына адал болып қалды» депті. «Құрдастың құдайы бір» деп қазақ бекер айтпаса керек. Осы сөздерді оқығанда жуырда жазған мына бір өлеңімдегі,
Сұрады десе ескеріп,
Жылады десе ес көріп,
Елжіреп көңіл кетеді,
Елестеп көзге естелік.
Қорықтық сауып өрістен,
Бір құртты бөліп, жеп-ішкен,
Бір досым барды сол ма екен,
Барғанда жылап көріскен? – деген жолдарым, міне, еріксіз еске түсіп отыр. Мен де Сені жақсы көремін, Ғалым, Ғалым Жайлыбай! Аман бол! Шаңырағың шаттыққа толы болсын, әрдайым!